جستجوی این وبلاگ

۱۷ فروردین ۱۳۸۸

حقيقت در وارونگي

يك تبليغ سياسي در يوتيوب ديدم. انقدر بي نظير بود كه تصميم گرفتم با شما نيز تقسيم كنم


و اما ترجمه:

اين حقيقت است
اگر همه چيز را وارونه كنيم
ما نمي توانيم بهترين كشور جهان باشيم
من به شما دروغ گفته ام اگر بگويم
كه آرژانتين يك آينده درخشان پيش رو دارد
كه ما يك كشور امن خواهيم داشت
كه اقتصاد ما سالم خواهد شد
كه فرزندان ما داراي بهداشت، تحصيلات و شغل خواهند گرديد
قبل از هر چيز شما بايد بدانيد
كشور ما سزاوار اين چيزها نيست
و من اين را به شما ثابت مي كنم چرا كه من ملت آرژانتين را مي شناسم
فساد و دوروئي در طبيعت ماست
با اين وضعيت من اعتقاد ندارم كه
ما به زودي كشوري بزرگ خواهيم شد
از آراي مردم سپاسگزارم
اين كشور به چالشي تازه فرو مي رود اما
شگفتي هاي بيشتري در راه است
آرژانتين تنها يك سرنوشت دارد
چه بخواهيم و چه نخواهيم
اين است آنچه حقيقت دارد

همانگونه كه ملاحظه مي فرمائيد اگر متن را از بالا به پايين بخوانيد، به يك نتيجه ميرسيد و وقتي متن را از پايين به بالا مي خوانيد به يك نتيجه ديگر با 180 درجه اختلاف!! چون هدف كانديد رياست جمهوري آرژانتين آقاي ريكاردو لوپز مورفي وارونه كردن اوضاع وقت بوده است؛ لذا ذهن خلاق مبلغ ايده هاي او هم طوري متن را تنظيم نموده كه اگر آنرا وارونه بخوانبد مي توانيد پي به خواست كانديد مورد نظر ببريد و اين واقعن بي نظير است!

جالب اينجاست كه از روي مدل اين تبليغ، يك جوان آمريكائي در مسابقه اي ويدئويي-اينترنتي كه توسط كانون بازنشستگان آمريكا (AARP) در سال 2007 در سايت يوتيوب برگزار شده بود شركت نمود و با متن خود برنده دوم مسابقه و جايزه 3000 دلاري آن شد. طراحان اين مسابقه كه (U@50) نام داشت از جوانان 18 تا 20 ساله آمريكائي خواسته بودند كه در يك ويدئوي كوتاه نشان دهند كه در سن 50 سالگي يعني 30 سال ديگر چه ديدي به دنيا خواهند داشت و چه انتظاري دارند! اين ويدئوي جالب را هم ببينيم. به نام نسل گمشده اثر جاناتان ريد:

ترجمه:

من جزئي از يك نسل گمشده ام

شك نكن به اينكه مي توانم دنيا را تغيير بدهم

مي دانم كه اين قضيه ممكن است شما را شوكه كند اما

"شادي از درون مايه مي گيرد"

يك دروغ است

"پول باعث شادي خواهد شد"

بنابراين من 30 سال ديگر به بچه هايم خواهند گفت

كه آنها مهمترين چيز زندگي من نيستند

كارفرمايانم خواهند دانست كه

من اولويت هاي خودم را دارم چون

كار

خيلي مهمتر است از

خانواده

من اينرا به شما مي گويم كه

روزگاري

خانواده ها با هم بودند

اما اين در دوران من به وقوع نخواهد پيوست

جامعه ما متزلزل است

كارشناسان به من مي گويند كه

30 سال ديگر من دهمين سال طلاقم را جشن خواهم گرفت

من تائيد نمي كنم كه

در سرزميني كه خود ساخته ام زندگي خواهم كرد

در آينده

انهدام محيط امري طبيعي خواهد بود

هيچكس نمي تواند بگويد كه

من و همنوعانم براي زمين اهميت قائليم

اين بديهيست كه

نسل من سست و بي تفاوت است

احمقانه است كه فرض نمائيم

"اميد" وجود دارد

(تمام اين متن به حقيقت مي پيوندد مگر اينكه ما عكس اين قضيه را انتخاب نمائيم)

__________________________

حالا فقط كافيست متن را يكبار از پائين به بالا بخوانيد. مطمئنم كه اين ذهنهاي نوآور جهان را مكاني بهتر براي زندگي خواهند كرد و هميشه اين "اميد" را حفظ خواهم نمود.

۱ نظر:

مجید گفت...

آقا عالی بود. خیلی جالب بود.

ارادتمند
مجید