جستجوی این وبلاگ

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

هوشمندی در انسان

ابتدا خدمتتان عرض کنم که درست است که مطالبی که میخواهم ذیلا به نظر شما برسانم مطلبی مستقل است ولی مطمئن هستم که اگر پُست قبلی را بخوانید، با دید بهتری میتوانید ادامه دهید.  


۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا شتاب پیشرفت علمی بشر صفر شده است؟

 دوره نوجوانی من همراه بود با تبلیغاتی زایدالوصف در جراید و رادیوتلویزیون از نرخ رشد بشر در سالهای پیش رو. یعنی همیشه تا مجله ای را باز میکردی و نگاهی به قسمت تازه های علم و فن آوری میکردی (آنوقتها مجله ماشین و دانستنیها و دانشمند خیلی هواخواه داشت) امکان نداشت که شما را به آینده ای نزدیک از پیشرفتهای شگرف و خارق العاده بشر در قرن بیست و یک سوق ندهند. 

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

میان ماه من تا ماه گردون

من سال 1974 در ایران به دنیا آمدم و درست بیست سال پس از تولد من "خانم کریستال(Crystal)" در سال 1994 در ایالات متحده زاده شد...

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

حاشیه نشینی دوبل

"""\ بیخود نبود که برخی از اندیشمندان تعریفی از جهان چهارم ارائه دادند و آنرا کشورهای حاشیه (Marginalized Countries) یا LDC (کشورهایی با کمترین توسعه یافتگی) یا همان "فقیر" خواندند!

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

روزن و ناوخدای یا حزم خودستای

 امروز در "واتس اپ" با صاحب کار خود بحثی صوتی، نوشتاری داشتم که برای بار چندم به ایشان توصیه میکردم که برای اینکه کار ساخت کارخانه ای که برای اولین بار است که در دست داریم

۲۶ اسفند ۱۴۰۲

El Porompompero

مدتها بود میخواستم روی یک ملودی زیبا، شعری به یادگار بنویسم و در این حوزه نیز خود را بیازمایم. یکی از زیباترین و به یادماندنی ترین آهنگهایی که شنیده ام، ترانه بسیار زیبایی است به نام "El Porompompero" با ریتم "رومبا" اثر "مانولو اسکوبار". 

من کجایم تو کجا

تازگیها احساس می کنم در برخی محافل نمی توانم خوب با مخاطبان ارتباط بگیرم. نمی دانم که اشکال از من است یا برخی شنوندگان…

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

من و تو، شبکه ای که پرفروغ برآمد و با دروغ بسرآمد

 چهارده سال پیش، زمانیکه تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی طبق معمول همه این سالهای پس ازانهدام ایران (1357) درکار "پخش زباله" بود و...

۰۹ بهمن ۱۴۰۲

چرا "ترامپ" هنوز به قتل نرسیده است؟

این سوال شاید عجیب به نظر برسد ولی کسانی که سیاستهای ایالات متحده را دقیق دنبال می کنند، حداقل یکبار این سوال را از خود پرسیده اند.

۲۷ دی ۱۴۰۲

حمله و انتقام در اسلام ناب

در تصویر سمت راست (بالا در موبایل) شما چهره ی یک سرکرده ی خشن و خطرناک "جمهوری اسلامی" و یک حامی دوآتشه ی رژیم ولی فقیه را مشاهده می کنید که قصد داشت به خونخواهی ق. سلیمانی، هلال شیعی را در منطقه خاورمیانه برپا کند. و آنطور که ادعا میشود توسط مسلمانان سنی در بمبگذاری کرمان کشته شد و به این ترتیب یک خطر بزرگ از بیخ گوش امارت های اسلامی گذشت. (الله اکبر…بوم!)

۲۱ دی ۱۴۰۲

تحلیل فیلم TENET

 بیایید امروز در این پست کمی بفیزیکیم! و با چالشهای فیزیک نوین دست و پنجه ای نرم نماییم "رستم" وار ولی با لحنی "جیم کری" گون!

«قبل از هر چیز بگویم که مطلب این پست برای کسانی که برای خواندن مطالب فلسفی، سیاسی، فرهنگی معمولا به این وبلاگ "سر نمی زنند" زیاد جالب نیست!، بلکه برای کسانی جالب است که بیشتر دوستدار مطالب علمی هستند و دقیقا به همین خاطر هم هست که چون دنبال چالشهای علمی هستند، پس هرگز به این وبلاگ "سر نمیزنند"»!

۱۰ دی ۱۴۰۲

منابع غنی افغانستان


 در خبرها خواندم که افغانستان فوق العاده از حیث مواد و منابع کانی غنی و سرشار است. بطوریکه تخمین میزنند که تنها ذخایر "لیتیوم" موجود در خاک این سرزمین به اندازه کل منابع نفت خلیج فارس می ارزد! 

خواستم بگویم که

۰۷ دی ۱۴۰۲

شیطان

سال 2023 را بگذارید با یک تعریف به پایان بریم. تعریفی که سالهاست در نوشته هایم به انحاء مختلف مطرح میکنم ولی نه بصورت مستقل. اینبار اما بهتر است مستقلا به آن بپردازم. البته بسیار مختصر و مفید با درنظرداشت حوصله خواننده جوان که در این روزگار خیلی زود سر میرود! پس بی معطلی می روم سراغ تعریف "شیطان":

۲۶ آذر ۱۴۰۲

پروسه های خنثی سازی

شما وقتی در راه طراحی، مدیریت و کنترل یک سیستم فوق پیچیده، بعنوان مثال، هوش مصنوعی؛ با تولید و تکثیر عواملی غیر برنامه ریزی شده مواجه شوید که آن عوامل را مزاحم و سد راه خود در کنترل و گردش مطلوب سیستم تشخیص دهید؛