جستجوی این وبلاگ

۲۳ اسفند ۱۳۹۸

آنچه من از بحران کروناویروس سال 2020 دریافته ام

"کورونا ویروس" به دسته ای از ویروسها گفته میشود که عامل شایع ترین بیماری میان نسل بشردر طول تاریخ بوده است: "سرماخوردگی"!
و البته نسخه های خطرناک تر دیگر از جمله سینه پهلو و آنفلوانزا و سارس و... و این روزها کووید 19 که همگی از یک ریشه اند با شدت و ضعف متفاوت.

اما جالب اینجاست که این ویروس بسیار شناخته شده و قدیمی "کورونا = تاج" به هیچ عنوان پادزهری ندارد یعنی بشر با تمام پیشرفتش درعلوم پزشکی هنوز نتوانسته کاری کند که یک انسان بالغ "بطور متوسط 5 بار در سال" دچارش نشود.

عدم دسترسی بشر به داروی این ویروس شناخته شده بگمان من یکی از بزرگترین معماهای بشر است. آخر چطور ممکن است که یک دسته ویروس هر روزه انسان را زمین گیر و یا نابود کند ولی واکسن یا درمانی قطعی برایش متصور نباشد؟! آیا کشف این واکسن جزو خط قرمزهای بشر است که نمی تواند به آن دست یازد؟

اگر بخواهیم کمی عمیق تر بیاندیشیم این ویروس همانند یک سوئیچ است برای کنترل  جمعیت انسان، انتخاب طبیعی انسانهای مفیدتر و در نهایت سالم سازی محیط زیست انسانهای شایسته تر (از لحاظ بیولوژیک) بر روی زمین که هرازگاهی با فعال کردن یک ورسیون یا نسخه آن میتوان تحولاتی در حجم بسیار کلان ایجاد نمود. مثل آنفلوانزای اسپانیایی که عامل قتل 40 درصد سربازان آمریکایی در سال 1918 بود که به احتمال قوی عامل خاتمه جنگ جهانی اول شد و در پی آن تا سال 1920 بین 50 تا 100 میلیون انسان دیگر را از روی زمین محو نمود. این بیماری مرگبار همانطور که بسیار سریع و مرموز در آمریکا (یا بروایتی در چین) روشن شده بود به همان سرعت و رازآلودی خاموش شد.

حال اینکه فعال کننده این سوئیچ مام طبیعت (Natural) باشد یا زمینیان یا فرا زمینیان غیر قابل اثبات است ولی آنچه مرا بر آن داشت تا این جستار را ثبت کنم آخرین نسخه تا امروز این ویروس قدیمی با نام کووید 19 است که چنان سروصدایی بپا کرده که ملت میترسند حتی به یکدیگر نزدیک شوند و بسیاری را به بیماری مایسوفوبیا (Mysophobia یا ترس از میکروب) دچار نموده است!

همانگونه که عرض شد، این ویروس درمان ناپذیر است. البته نه این نسخه که تمامی نسخ آن. خودش می آید، بدن را مختل می کند و در قریب به اتفاق موارد پس از یک دوره فعالیت چند روزه (3 تا 10 روز) خودش میرود و البته در مواردی هم میزبانش را با خود میبرد؛... به عدم!

اما بیاییم پیش بینی کنیم که جهانگیری کووید 19 چه خیر و برکاتی میتواند در پی داشته باشد:

1- ثمرات زیست محیطی:

الف- مدام زمین دارد به ساکنین اش هشدار می دهد که من دارم سال بسال گرم تر میشوم. یخهای قطبی آب میشود. آلودگی هوا بیداد می کند. اوزون آبکش میشود، اقلیم متشنج میشود و و و... ولی کو گوش شنوا؟ این کووید اما حکم چوب تر را را دارد برای گاو و خر که وقتی فرمان را به صلح گوش نکنید، به زور مجبور به تمکین هستید. همین است که می بینید چقدر درصد الودگی شهر ها و تردد و آلودگی صوتی این روزها کم شده و با قطع مسافرتها زمین قرار است نفسی براحتی بکشد. همین امروز پرزیدنت ترامپ در اقدامی بی سابقه دستور به لغو پرواز بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده را برای 30 روز داد. شهر ما تهران نیز کم کم دارد تبدیل به شهر مردگان میشود. مطمئن هستم که نسلهای آینده، زمان تحول سلامت زیست کره را با جهانگیری کووید 19 بیاد خواهند آورد.

ب- اتحادیه های بین المللی قصابان و دامداران و ماهیگیران و... هرگز حاضر نیستند تا ذائقه غذایی انسان، انسانی شود! یعنی با هر لطائف الحیل و ترفندی که میدانند نمی خواهند بگذارند تا گوشت که غذای اصلی انسان میوه خوار نیست، از سبد غذایی وی حذف شود. ولی این ویروس با زبان بی زبانی ولی صریح و شفاف میگوید که من دقیقن از همان گوشت می آیم. هند میلیاردی را درگیر نمی کند چون درصد بسیار بالایی در آن گیاه خوارند. شما مطمئن باشید که این ویروس در آینده تحول بسیار شگرفی در تغییر ذائقه بشر خواهد داشت و او را بسرعت به سمت گیاهخواری سوق می دهد. پس از این اتفاق سعد، حجم گازهای گلخانه ای حاصل از دامپروری بشدت افت می کند و منابع آب و خاک و پوشش گیاهی تباه نگشته، زمین را جای بسیار بهتری برای آیندگان می گرداند.

2- ثمرات اقتصادی:
تجارت آنلاین (یا بقول بعضی ها آیلاند!) همه گیر میشود. وقتی آدمها از ترس سرایت ویروس سراغ بازارها نروند، این بازارها هستند که مجبورند با کمک امواج الکترومگنتیک به خانه های مردم بیایند. همین یک قلم کار، کلی به پیشرفت و نضج گرفتن استارت آپ های اینترنتی کمک میکند. قیمت مغازه ها و اجاره هایشان پایین می آید. بازارها از حالت سنتی خارج میشود و جوانترها بیشتر درگیر میشوند و حاجی بازاری ها هم بهتر است دنبال یک مکان آرام برای طی نمودن باقی عمر باشند بجای در شیشه کردن خون ملت. سیستم حمل و نقل مدرن هوایی رونق میگیرد و هزاران خیر و برکت دیگر که فکر به آنرا به خود شما میسپارم.

3- ثمرات سیاسی:
هیچ دقت کرده اید که در این شرایط بحرانی خیلی راحت تر میشود تسویه حساب های درون حکومتی کرد و گردن ویروس انداخت بدون اینکه کسی ظنین شود؟ میدانید میشود خود را بمرگ زد و با هویت جدید گریخت؟ 
می اندیشم که بسیار راحت می توان با حملات بیولوژیک در اینگونه بحرانهای زیستی، حتی حکومتها را عوض کرد بدون درد و خونریزی و آنرا به نام طبیعت نوشت! (خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل)

به هر تقدیر برای اجتناب از اطاله کلام، بیش از این مصدع نمیشوم. و از این مقال نتیجه میگیرم که:

1- هر چیز که "در ظاهر" مخوف و وحشتناک است، ممکن است "در واقع" اثرات بسیار مفیدی در امتداد خود داشته باشد که حتی فکرش را هم نمی کنید. و این جمله معروف از کتاب غروب بتها ی فریدریش نیچه را هم به یاد آورید که "آنچه مرا ازپای در نیندازد؛ قویترم می سازد."

2- این ویروس از قرنطینه من و شما نمی ترسد، اگر قرار بر این باشد که دستتان را بگیرد و پا به پا تا دشت فنا ببرد، حتمن اینکار را می کند. بنابراین با اینکه نظافت و اصول اولیه بهداشت که البته برای بقای نوع بشر همیشه ضروری بوده است و خواهد بود و کاری است در راستای پاسداشت مام طبیعت، را رعایت می نمایید؛ ولی در همین کار نیز افراط نکنید تا دچار بیماری وسواس اجباری (OCD) نشوید. چون افراط در هر کار خوب هم، بد است و بقول سنایی: 

حيات را چه گوارنده تر ز آب وليک
کسي که بيش خورد، بکشدش به استسقاء

 و از مرگ هم نهراسید که در زندگی نیک دریافته ایم که عدم بیشتر سراغ ضعفا و ترسوها میرود. حتمن شنیده اید که نیاکانمان میگقتند "ترس برادر مرگ است".



هیچ نظری موجود نیست: