جستجوی این وبلاگ

۰۵ آبان ۱۳۸۷

رفرنس كور يا تاريخ تبري!ا

تاريخ تبري!
چند روز پيش با يكي از دوستان بحثي داشتيم تاريخي*. بحث بر سر اين بود كه طبق شواهد ايشان زبان تركي در آذربايجان قدمتي چنان طولاني دارد كه انگار اين زبان اصلن زبان آذربايجاني است و قبل از حمله سلاجقه ترك از آسياي ميانه اين زبان در آن خطه گويندگاني داشته است. اما طبق مطالعات من اين قضيه اشكال داشت! 
بر طبق آنچه من خوانده بودم، زبان آذري قبل از حمله تركان، زباني بوده است از ريشه زبان فارسي و تقريبن چون لهجه لري بيان مي شده است. من طبق معمول هر بحثي (كه داراي پيش زمينه است) از ايشان رفرنس (منبع) خواستم و ايشان هم از تاريخ طبري (كه اساسن قبل ازهجوم سلاجقه نگاشته شده است) دليل آوردند. اما متاسفانه اين رفرنس از نوع درجه دوم بود! يعني شخصي قبلن اين كتاب را خوانده بود و از اين كتاب قسمتهايي را كه مد نظرش بود، برچيده و حجت اورده بود (در اين وبلاگ). از آنجائي كه شخص نقل قول كننده (سيد حيدر بيات) از مراد هاي پانتركهاي تجزيه طلب ايران بود، و شوربختانه اين گروه "تعصب" و"غرور قومي" را به عنوان خط مشي اصلي خود برگزيده اند، به اين قضيه شك آوردم. كتاب تاريخ طبري را دانلود كردم و سراغ آدرسهاي ايشان رفتم ولي متاسفانه همانطور كه حدس ميزدم، هرگز چنان مطالبي در آنجا نيافتم!
در اين لحظه بود كه ياد حرفهاي دبير فارسي سال دوم دبيرستانم (جناب آقاي احمدي) افتادم. ايشان براي اولين بار در زندگاني ام مرا با اين مقوله آشنا كرد كه هر منبعي را كه به عنوان سند از آن ياد مي كنند، نبايد چشم بسته و ندانسته پذيرفت! ايشان نقل قولي از آقاي قرائتي در آن روزگار از تلويزيون آوردند كه به گمانم سندش از كتاب اصول كافي بيان شده بود. ايشان گفت از قضا همان كتاب و همان چاپ را در خانه داشتم. سريع به سراغ آن رفتم و چنان قولي نديدم. و ايشان از اين قضيه بسيار ناراحت بودند كه هر چه سعي كرده بودند با جناب قرائتي سر اين قضيه تماس بگيرند، مقدورشان نشده بود.
البته كه اين مسئله اي بسيار مهم است كه آنچه به عنوان منابع و مواخذ (مخصوصن در اينترنت) ارائه ميشود را به جاست كه در آن تشكيك كرد و حتي المقدور به آن رفرنس ارجاع نداد.
_______________________________________________
*- دوستان علاقمند مي توانند اين بحث را از صفحه هفتم به بعد بخش نظرات اين لينك مشاهده بفرمايند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

در خصوص زبان آذری خصوصا کار مشهور احمد کسروی را باید دید. بله شواهد تاریخی در این مورد روشن هستند همانطور که آورده ای.

من از دیدن امکان دانلود تاریخ طبری انقدر هیجان زده شدم که در جا دانلود کردم.
من الریخ بلعمی را که در واقع برگرغته و خلاصه تاریخ طبری است خوانده ام و اما در خصوص تاریخ طبری تنها در دانشگاه رجوع میکردم چون قابل دسترس بود. ای کاش روزی متن بهتری هم پیدا شود که قابلیت جستجو داشته باشد ولی تا آن موقع این غنیمت بزرگی است.

ممنون

ناشناس گفت...

این را هم بگویم که از شوخی گذشته، براستی ریشه طبری و طبرستان از همان تبر می آید ظاهرا از آن رو که مردم گیلان همواره تبری بر دوش داشته اند برای انداختن درختان فراوان آن خطه...