جستجوی این وبلاگ

۱۴ اسفند ۱۴۰۰

هفده قانون آشپزی مدرن و سالم


برای یک آشپزی طبیعت گرایانه:

1.   به هیچ عنوان با گوشت و استخوان و پوست و خون و امعاء و احشاء انسانها و حیوانات آشپزی نکنید! انسان از مهره داران پستاندار است و خوردن گوشت انسان با سایر حیوانات دارای همین مشخصات هیچ فرقی ندارد بنابراین هرگز لب به هیچ نوع گوشتی نزنید. با هربار تناول گوشت یک جاندار، شما در قتل و یا کشتار آن نوع از جانداران سهیم و شریک خواهید بود.

2.   استفاده از مواد غذایی حاصل از حیوانات مثل شیر و لبنیات و تخم مرغ مادامی مجاز است که دسترسی (چه به لحاظ فیزیکی و چه اقتصادی) به معادل گیاهی آن موجود نباشد. ولی در کل استفاده زیاد از آن در آشپزی مدرن طبیعی توصیه نمیشود.

3.   مواد مورد نیاز آشپزی:

یک: انواع میوه جات غیر سمی و غیر تلخ، دو: غلات و دانه های روغنی و سه: سبزیجات قابل هضم (+ نمک)، بعنوان سه دسته اصلی غذای واقعی انسانها هستند که یا بصورت طبیعی و خام و یا با پختن یا کباب کردن آنها میتوانیم خوراک روزانه و طبیعی خود را فراهم آوریم.

4.   با حذف گوشت قرمز یا سفید و لبنیات از آشپزی، بدن شما دچار مشکلات عدیده اعم از فقر ویتامین و مواد معدنی و غیره میشود؛ تنها یک دروغ بزرگ است. آنرا از هیچ منبعی باور نکنید!

    توضیح لازم: از اینجا به بعد یعنی قوانین شماره 5 تا 17 فقط برای "انسانهای مدرن" یعنی غیر دگم و غیر سنتی کاربرد دارد نه همه انواع انسانها. بنابراین اگر از این دسته افراد یعنی افراد خواهان پیشرفت و تحول در زندگی تان نیستید، میتوانید تنها به همان چهار قانون بالا بسنده کرده و سلامت خود و خانواده و محیط زیستتان را ارتقا بخشید. ولی اگر تحول خواه هم هستید با هم ادامه میدهیم:

5.   هرگز به یک رِسِپی (Recipe) یا دستورعمل خاص آشپزی اکتفا نکنید. شما میتوانید هر چه دلتان خواست به مواد هر نوع غذایی اضافه کنید و مزه آنرا تست کنید. اگر جواب داد و غذا به مذاقـتان خوش تر آمد، همان میشود دستورالعمل پخت آن غذا برای شما که در اشاعه و پیشنهاد آن به دیگران درنگ جایز نیست.

  تبصره: از استهزا، تمسخر و ایرادات دیگران به اجرای قانون پنجم هرگز سرخورده و مأیوس نشوید. ایشان همان انسانهایی هستند که همیشه مقابل پیشرفت موضع اولشان تدافعی است ولی بعد از یک مدت، یا محو میشوند و یا خودشان بصورت تهاجمی همان را به دیگران تبلیغ می کنند!

6.   مزه هر خورشت از سبزیجات و ادویه اش نشأت میگیرد بنابراین هر نوع خورشت گوشتی از قیمه و قورمه تا فسنجان و بادنجان را میتوان با قارچ های مختلف جایگزین کرد بدون اینکه ذره ای از مزه خوب آن خورشت کاسته شود.

7.   یک سیخ شامل گوجه فرنگی، بادنجان قلمی، کدو سبز ورقه ای، فلفل سبز یا دلمه ای و سیر و پیاز روی باربیکیو از لحاظ مزه و طعم های گوناگون بسیار متنوع تر و سالمتر و حتی خوشمزه تر از یک سیخ کباب کوبیده چرب و مضر است.

8.   حتما نباید میوه جات را خام خورد! بسیاری از میوه ها و سبزیجات را میتوان در آب یا با بخار آب پُخت، و یا گریل (کبابی) کرد و در خورشت های مختلف استفاده و نوش جان نمود. (برای نمونه هندی ها آناناس را خُرد کرده، کباب می کنند و فلفل زده مصرف می کنند. تند و شیرین مزه بسیار جالبی است که ما ایرانیها مصرف نمی کنیم که خب کار اشتباهی است!). 

    تبصره: استفاده از میوه های ترش، خورشتهای ملس را خوشمزه تر می کند. فرضا استفاده از کیوی در قرمه سبزی و خورشت قیمه بادنجان اکیدا توصیه میشود.

9.   تداخل مزه ها کار زشتی نیست. غیر از ترش و شیرین که ترکیب پذیرفته شده ای است، اختلاط تند و شیرین، شور و تلخ و ترش، شیرین و تند، ترش و تند یا هر ترکیب دیگری بر اساس امتحان خود شما قابل ترکیب است و شدنی. پس نترسید!

10. حتما نباید آش یا بادنجان له شده را با کشک خورد. یا سوپ ورمیشل را با آبلیمو. ماست با طعم های مختلف، دوغ و کفیر نیز سوپ ها و آش ها را خوشمزه می کند. توصیه: اضافه کردن کفیر یا دوغ گاز دار در بورش (سوپ چغندر) مزه اش را فوق العاده می کند.

11. اضافه کردن یک تا دو مشت کاهو چینی خرد شده در تمام غذاهای آبکی مثل سوپ و آش سخت توصیه میشود. کاهو ارزش غذایی تمام خوراک ها را بالاتر می برد و بخاطر طعم خنثی و تازگی ظاهر آن و صدای خِرت خِرت زیر دندان حس بهتری به انسان در هنگام میل کردن سوپ یا آش می دهد. وقتی غذایتان آماده شد، هنگام قل های آخر فقط کافیست یک مشت کاهوی خرد شده به آن بیافزایید. عالی میشود. امتحان کنید! (کلم خورد شده هم همین قابلیت را دارد ولی بمقدار محدودتر).

تبصره: استفاده از کاهو و کلم بعنوان ته دیگ پلو نیز بسیار خوشایند است.

12. در غذاهایتان تا میتوانید از چغندر پخته استفاده کنید. غیر از سوپ چغندر (بورش) که جایش در منوی هفتگی غذای ایرانی سخت خالی است، بسیاری دیگر از غذاها را هم میتوان با چغندر مخلوط کرد و هم بخاطر رنگ سرخ آن زیباترش کرد و هم مقوی تر و خوشمزه تر. توصیه مؤکد: استفاده از چغندر پخته در سالاد الویه بهمراه سیر زیاد بجای مرغ یا کالباس و هویج رنده شده.

13. بجای استفاده زیاد از نمک سفید در غذاها از سس سویای چینی استفاده کنید. سس سویای چینی غیر از آب نمک از خمیر تخمیر شده دانه های سویا، دانه برشته شده و دو نوع قارچ خوراکی تهیه میشود که طعمی قوی به خوراک هایتان می دهد. در بسیاری از هایپرمارکت ها در ایران در دسترس است.

14. تا مطمئن نشده اید که سوسیس و کالباس های گیاهی منشأ واقعا گیاهی دارند و بدون افزودنیهای ناسالم هستند از آنها استفاده نکنید و وقتی هم که اطمینان حاصل کردید ماهی یکبار بیشتر از آنها تغذیه نکنید. سوسیس و کالباس در هر حالتی دشمن سیستم گوارش، مخصوصا روده های شما هستند.

15. از کنسروها مثل کنسرو لوبیا، نخود و یا عدس حتی المقدور در صورت عدم دسترسی به اصل آن ماده غذایی استفاده کنید. همیشه بخاطر داشته باشید که مواد افزودنی که برای بالا بردن طول عمر ماده پخته شده استفاده میشود، ضررشان بیش از منفعت شان است.

16. بسیاری از سبزیجات و میوه ها و ریشه های خوراکی مثل سیب زمینی و هویج را می توان علاوه بر مدل عادی طبخ، همراه با سبزیجات معطر میان لایه ای نازک از خمیر گذاشت و سپس بخارپز و یا آب پز و یا سرخ کرد و نوش جان کرد. جای این مدل غذا که پیراشکی نام دارد در منوی غذای ایرانی مخصوصا در صبحانه بسیار خالی است. ما فکر میکنیم یک پیراشکی حتما باید یا کرمدار باشد یا گوشتی؟!، در صورتی که می توان از بیشتر مواد غذایی در آن بهره برد و با لذت تناول کرد. توصیه: پیراشکی با ترکیبات سیب زمینی پخته، کلم پخته و ذرت و پیاز داغ، همراه با جعفری و کمی پنیر موزورلا معرکه است.

17. کنجاله سویا که دو ساعت در آب داغ خیس خورده است، بهترین جایگرین گوشت چرخ کرده است. کافیست آنرا پس از خیس خوردن و آبگیری با پیاز فراوان سرخ کنید و در غذاهای مختلف استفاده کنید. توصیه: بهترین ترکیب برای سویا در لوبیا پلوی دارچینی جواب می دهد. نوش جان!

تکمله: به اندازه هر انسان سالم، یک ترکیب غذایی سالم میتوان خلق کرد. لازم نیست حتما غذاهای شناخته شده بپزیم تا همیشه نگران کمبود برخی مواد خاص باشیم. مهم اینست که درب یخچال یا کابینت را باز کنیم و با هر چه موجود داریم، یک غذای مطبوع درست کنیمپر کردن شکم با غذاهای خوشمزه از راحت ترین کارهای دنیاست بشرطی که به این خود باوری برسیم که ما نیز با معروفترین سرآشپزهای دنیا هیچ تفاوتی نداریم. هنر سرآشپز در مدیریت تهیه غذاهای متنوع "سروقت" برای "تعداد کثیری" مشتری است ولی برای یک نفر یا یک خانواده، هر انسان خوش ذوق و مدرنی، خود یک سر آشپز تمام عیار است.

هیچ نظری موجود نیست: