جستجوی این وبلاگ

۰۹ مهر ۱۳۸۷

سفرنامه تهران (بخش دوم)ا

رسانه ها- تلويزيون

(ادامه از اينجا)...يكراست به سراغ تلويزيون رفتم. گر چه با كمك اينترنت مي توان از هر جاي دنيا تلويزيون جمهوري اسلامي را ديد ولي با UHF مزه خودش را دارد! ديدم رهبر مذهبي مسلمانان شيعه ولايي جهان كه با حفظ سمت، رهبر سياسي و شاه ايران هم هست ميان جمعي نشسته و باقي برايش شعر مي خوانند و او به به و چه چه مي كند. گفتم عجب سرزمين گل و بلبلي...
پس اين چيست كه مي گويند تورم كمر ملت را شكسته...بيكاري بيداد مي كند...ايران روز به روز در دنيا منزوي تر ميشود...افكار عمومي دنيا همه ضد تكنولوژي يا همان بمب هسته اي ايران است...همه سازمانهاي حقوق بشر ايران را در صدر فهرست خود قرار داده اند...خبرهاي سركوب و زنداني و سنگسار و جرثقيل ووو ... اينها كه همه كشك است! طرف نشسته در اوج بي خيالي و بهروزي جمعي را به دور خود جمع كرده و اداي شاهان ساماني را در مياورد. يك سري مدحش را مي گويند...يك عده دينش را مي ستايند و عده اي ديگر قلمروش را. عجيب است. پس چرا اين دو مسئله انقدر نا همسوست؟! ديد جهاني نسبت به ايران و ديد حكومت ايران را مي گويم! واقعن اين بي خيالي هاي حكومتي ناشي از چيست؟ (حيف كه سفرنامه است و مقاله تحليلي نيست وگرنه آقاي محمد سعيد الصحاف * به ما مي گفت كه جريان از چه قرار است!).
من در ماه ي كه مي گويند مبارك است وارد سرزمين مادري شدم. اين ماه گرچه اصولن ايراني نيست و نامش رمضان است ولي به اين خاطر مبارك است كه شما در اين ماه مي توانيد پيش كليد سازي رفته، يك كليد خوشگل طلايي براي درب بهشت بگيريد!! كليد ساز هم اول دهان شما را مي بويد، اگر بوي نامطبوع بدهد و خشك و يابس باشد، يك راست برايتان كليدي ساخته شما را رهنمون ميشود. البته اينها را من نمي گويم. روياهاي برخي بهشت رونده گان است از طريق روزه. در اين ماه، تلويزيون هم برنامه هاي ويژه دارد كه روزه داران را در راه رسيدن به جنت ياري رساند. به همين منظور روزه داران عزيز پس از صرف افطار مي توانند با خيال راحت نشسته و سريالهاي وطني را به نظاره بنشينند. اين سريالها كه از چهار ششم شبكه هاي داخلي پخش ميشود غالبن پيامهاي اخلاقي دارند. پيامهاي اين سريالها از ديد من مسافر اينها بودند: اسكيزوفرنيا(توهم) را وارد زندگي خود كنيد و به آن خو بگيريد (با اينكار دم به ساعت مي توانيد برويد برزخ** و برگرديد). اعتياد چيز بديست اما اگر خواستيد ما به شما مي آموزيم چگونه معتاد شويد. از شيطان بترسيد چون ممكن است در تيپ يك شخصيت خوش بر و رو شما را گول بزند (بنابراين زير بار هيچ حرف حسابي نرويد). پليسهاي ايران همه وظيفه شناسند و شما بدون ترس از انها مي توانيد فقط به اين فكر كنيد كه آنها با مجرمين طرفند و احيانن به سر و روي شما (امور شخصي) كاري ندارند و بسياري پيامهاي اخلاقي ديگر كه انسان را مبدل به يك كالبد اخلاق مدار مي كنند كه براي هميشه مي تواند با مغزش خداحافظي كند! اينهم ازسريالهاي معروف رمضاني تلويزيون ايران در اين ماه مبارك كه قرار است به جاي سرگرم كردن، فقط پيام بدهد.
سرويس خبري تلويزيون ما غير از بخش ورزش و حوادث، شبيه هيچ كانال و سرويس خبري اي در دنياي ارتباطات نيست.(البته همه دنيا را نمي گويم كه لااقل كانالهاي خبري چند كشوري كه در آن اقامت داشته ام يا كانالهاي بين المللي خبري مورد نظرم است وگرنه بنده نمي دانم در زيمبابوه اخبار چگونه روي آنتن ميرود). اين اخبار انقدر متغاير از اخبار سياسي و اقتصادي دنياست كه دوستي روس به نام "ولاديسلاو" در قزاقستان چند سال پيش به من مي گفت "من بخش روسي راديو ايران را بسيار دوست مي دارم چرا كه اخبارش با هيچ جاي ديگر دنيا يكي نيست" و خبرهاي از ايران امده وي را از تكرار و روزمره گي اش بيرون مي اورد. (اينهم لابد يكي از مزاياي دروغگويي است).
بخشهاي ديگر سيما هم كه يا دكترها پيامهاي بهداشتي مي دهند يا دكترهاي الهيات پيامهاي خدا را انتقال مي دهند. راستي اولين چيزي كه بسيار نظر مرا جلب كرد اين جمله هاي تلويزيوني است كه بسيار هم در طول روز تكرار ميشود : "خداوند راضي نيست"." خداوند مي فرمايد". "خداوند قبول نمي كند" يا "قبول مي كند". تو گويي در ايران همه كارشناسان از پيش خدا آمده اند و بسيار خوب واقفند كه ايشان از چه چيز خشنود ميشود و از چه چيز غضبناك. (خدا به دادمان برسد!!)
باري؛ در تلويزيون ما هيچ خبر بدي نيست. همه خبرها خوب است. همه مومنند و مذهبي و دوستدار ولايت و دولت. خيلي ها هم معتادند و البته همه شان هم سعي مي كنند كه ترك كنند؛ بايد ديد خدا به چه كسي براي ترك اعتيادش توفيق مي دهد. خلاصه آنكه همه چيز در سيماي جمهوري اسلامي ايران رنگ و بوي وفاق مي دهد. خودم را چندي زحمت دادم مگر ميزگردي چيزي ببينم كه لااقل يك نفر از اين 70 ميليون جمعيت ايراني در تلويزيون ساز مخالف بزند، اعتراضي معقول و مسالمت آميز به مباني و ساختارهاي حكومت بكند...نيافتم كه نيافتم. پس اميدوارم خدا اين حكومت را براي اين همه دوستدارانش حفظ كناد. معترضين مثل خود من هم يا بروند خودشان را در بلاد ديگر گم و گور كنند يا بروند زندان و ... آمين!...(ادامه در اينجا)
__________________________________________
*ايشان وزير اطلاعات عراق در هنگام حمله متحدين بود كه دليل شهرت جهاني اش به اين خاطر است كه هميشه مي گفت اخبار ورود آمريكائيان به خاك عراق دروغي رسانه اي و پروپاگاندائي غربي بيش نيست و تا آخرين لحظه دستگيري اش هم وجود مهاجمين به عراق را منكر شد! حركات بسيار خونسردانه و دروغ هاي فوق اغراق آميزش انهم در روز روشن و در حضور رسانه هاي آزاد، مدتها سوژه طنز كمدينهاي كشورهاي آزاد بود و احتمالن هست.
+
**برزخ: مي گويند جائيست كه مسلمانان بعد از فوت كردن به آنجا تشريف مي برند و انقدر صبر مي كنند تا قيامت، يا همان آرماگدون مسيحي فرا برسد. برزخ، روايتي است كه در يكي از همين سريالهاي رمضاني، به صورت پررنگ به ان پرداخته شده است.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام مهرداد! ببخش که اینجا مزاحمت شدم. تو می تونی بری رو دنباله؟ برات ارور نمی ده؟

ناشناس گفت...

بسیار جذاب نوشته شده بود.

mehrdad گفت...

دوست بي نام به زودي آن مشكل مرتفع
خواهد شد و
fancies
عزيز بسيار خوشحالم كه خوشتان آمده. باعث امتنان من است كه مطالبم را مطالعه مي فرمائيد.