جستجوی این وبلاگ

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

گونه های زن در اجتماعات

بی مقدمه، دسته بندی اجتماعی خود را دررابطه با تیپ شخصیتی زنان ذیلا ترسیم می نمایم:

  1. زن-بنده: به شدت مذهبی، به شدت سنتی و زیر سیطره قدرت مردان خانواده، فرمانبر صرف و آماده برای اجرای هر نوع دستور مردسالارانه و دینی. اوج این خصلت را می توان در زنان انتحاری دید. مثال از دید من: کلیه زنان بسیجی از جمله آمنه سادات ذبیح پور، وفا ادریس. معادل در مردان: مرد-برده که تنها تفاوتش با زن-بنده در اینست که تحت سیطره جنس خاصی نیست بلکه وی "تحت تملک قدرتمندان" و بازوی اجرایی خباثتهای ایشان است. مثال: کلیه نرینه های ملقب به "ارزشی" و انتحاریون.
  2. زن-عمه: مذهبی و سنتی ولی نه در حد بردگی و تعصب تمام و کمال. تا حدودی اهل مدارا و مطالعه ولی به شدت مقاوم در مقابل مدرنیته و رشد اجتماعی. مثال از دید من: فائزه هاشمی، پروانه سلحشوری. معادل در مردان: مرد-عمو مثال صادق زیبا کلام، عطا مهاجرانی.
  3. زن-خاله: تا حدود زیادی رها از قید و بند مذهب، اهل مطالعه و تجدد خواه و مخالف سنت. دنبال پیشرفت و آموزش. تا حدودی شوخ و شنگ و اهل معاشرت.  مثال از دید من: نرگس محمدی، زینب موسوی. معادل در مردان: مرد-دایی مثال: پرویز صیاد.
  4. زن-مادر:مهمترین خصلت این دسته زنان، مراقبت و محافظت است. زنی به تمام معنا فداکار برای بچه هایش. وجودش را در وجود فرزندانش می بیند و در خصوص سنت و مذهب نیز مرید ایشان می باشد و شعور و درکش نیز کاملا وابسته به شعور و خرد فرزندانش می باشد. به شدت کم مطالعه و ناآگاه به مسائل سیاسی و اقتصادی. مثال از دید من: کل مادران دادخواه. معادل در مردان: مرد-پدر مثال: منوچهر بختیاری.
  5. زن-رهبر: به غایت مدیر و اهل هدایت جمعی. دارای خصلت رهبری و مراقبت از خانواده و جمع دوستان. اهل مطالعه و تفکر فقط در جهت راهبری بهینه. با دیسیپلین و قدرت تحکم بر مردان. حتی قوی ترین و سرسخت ترین آنان. مثال از دید من: فرح پهلوی، ملکه الیزابت. معادل در مردان: مرد-رهبر مثال: رضا شاه پهلوی.
  6. زن-خدا: ترکیبی است از محسنات زنهای ردیف 3 تا 5 با چاشنی خلاقیت و نو آوری. یعنی یک زن-خدا هم مدرن و بروز است، هم محافظ و حامی است، هم رهبر و هادی است و هم خلاق و ایده پرداز. مثال از دید من: معصومه علینژاد. معادل در مردان: مرد-خدا مثال مصطفی کمال آتاتورک.

هیچ نظری موجود نیست: