جستجوی این وبلاگ

۰۱ آبان ۱۴۰۲

بریکس: آلترناتیو بدلی

پس از اینکه سالهاست که از تک قطبی شدن سیاست دنیا میگذرد و تصمیم سازی کلان سیاسی و اقتصادی دنیا در دست کشورهای G7 می باشد بتازگی ظاهرا قرار شده یک آلترناتیو برای این گروه به نام BRICS* ساخته و تقویت شود که دوباره مثلا جهان مثل سالهای دهه هفتاد، دوقطبی گردد. (بگذریم از اینکه در همان زمان جنگ سرد هم جهان "واقعا" دو قطبی نبود و مردم جهان از شوروی جز صنعت نظامی و فضایی که هر دو بی ثمر و بدردنخور بودند و تنها بدرد غرور ملی روسها میخورد و حتی رفاه شهروندان خود شوروی را هم بدرستی فراهم نمیکرد، صنعت و تکنولوژی دیگری به یاد ندارند!)

چیزی که بریکس در رویایشان می بینند؛ در مقابل چیزی که واقعا هستند!


اما همینجا میخواهم خدمتتان بگویم که "بریکس"، بااینکه بیش از یک سوم جمعیت جهان را رهبری (مستبدانه) می کند ولی نخواهد توانست با G7 از لحاظ قدرت سیاسی و اقتصادی برابری کرده، و برای خودش یک قطب واقعی و کارگر باشد. یعنی در حد همان قطب نمادین باقی می ماند

و اما دلایل.......
....... بگذارید یک کار تازه انجام دهم و مثل همیشه برایتان یک لیست از دلیل اینجا قطار نکنم! فکر میکنم که بجای اینکار بهتر است فقط یک "علت مهم" را برایتان بیان کنم و سپس شما خواننده محترم خود می توانید حدیثی بس مفصل از دلایل دیگر بخوانید.

و آن یک دلیل اینست که: «اتباع کشورهای بریکس در به در به دنبال ویزای کشورهای جی 7 میگردند برای اینکه برای آن کشورها کار کنند و یا به آن کشورها آموزش ببینند و پیشرفت کنند و اصطلاحا زندگی شان را بسازند»!
 
همین الان اگر به فرض محال کشورهای بریکس دروازه های کشورهایشان را باز بگدارند و کشورهای جی 7 هم ایضا و بغیر از پولدران و متخصصین و نیروی کار انتخابی، که همیشه جذب کرده اند به همه اقشار جامعه اجازه ورود بدهند، باوربفرمایید که بیش از نیمی از جوانان بریکس حاضر نیستند حتی یک دقیقه وقت را تلف کنند و قرار را بر فرار ترجیح دهند! (این را از تجربه سفر یا اقامت و آشنایی با شهروندان سه کشور بریکس (هند، چین و روسیه) خدمت شما عرض میکنم...)

بله...
خلاصه که...
آهای حکام بریکس!

«شما هرگاه توانستید با سیاست داخلی کشورهایی بسازید که شهروندانتان با شوق و ذوق حاضر به کار و زندگی در سرزمین مادری خودشان باشند و در عوض این اتباع اروپا و ایالات متحده باشند که دنبال ویزای کار در صف سفارتهای مطبوع تان بایستند، و یا حداقل اینکه در واردات و صادرات "کارگر و نخبه" به یک بالانس معقول رسیدید؛ آنگاه کنار هم بنشینید و به فکر گرفتن سهم مساوی قدرت در جهان بیفتید».

در غیر این صورت عرصه سیمرغ (صحنه سیاستگزاری جهانی) نه تنها جولانگه شمایان نخواهد بود، بلکه باعث میشوید تا کشورهای G7 بیشتر سر کارتان بگذارند و در اصل برای گرفتن امتیازات بیشتر"وانمود کنند" که شما یک آلترناتیو جدی هستید و مورد استهزای بیشتر ایشان و دیگران واقع شوید.

-------------------------------------------------
*BRICS means Brazil, Russia, India, China and South Africa 

هیچ نظری موجود نیست: