جستجوی این وبلاگ

۱۴ مهر ۱۴۰۳

مثالی محکم در رد مستندات تاریخی

 قبلا در این خصوص (تاریخ) زیاد صحبت کرده ام ولی امروز میخواهم خیلی مختصر شیوه غلط توسل به تاریخ را بیان کنم تا بدانید چرا میگویم تاریخ، قابل استناد نیست!

امروز صحبتهای یک "مثلا محقق" را می شنیدم که میگفت:

 "طبری گفته که فلان کسک! که دویست سال قبل از خود طبری میزیسته است، مردی بوده که هرگز دروغ نمی گفته است"!!

عجب ب ب ب!


...نه محقق بود نه دانشمند

حال خواستم فقط بیاییم و بشمریم در همین سه (3) جمله مزخرف کوتاه نقل به مضمون، چند مطلب فیک و مهمل، بی سند و یاوه نهفته هست:

1- طبری گفته است: اولا چه کسی، کی و کجا (غیر از کتاب به نام تاریخ طبری) برای این محقق اثبات کرده است که "واقعا" شخصی به نام محمد جریر طبری، 1200 سال پیش اساسا وجود خارجی داشته است؟ و ثانیا کی، کی و کجا به او گفته است که کتاب "تاریخ طبری" ای که بدست او رسیده است و همین خود تنها منبع اوست برای اثبات وجود آن شخص نویسنده، واقعا در 1200 سال پیش نوشته شده است؟ آیا برای ایشان قدمت این کتاب محرز شده است؟ چگونه؟ مثلا اگر یکی "200 سال پیش" در زمان قاجارها یا مثلا زندیه داستانهایی می نوشت و آنرا برای باورپذیری بیشتر، از زبان یک فرد فرضی که "1000 سال قبل از خودش" می زیسته است، بیان می کرد؛ ایشان امروز چگونه متوجه میشد؟! کتاب اوریجینال را با ایزوتوپ کربن-14 تست کرده است؟ کی و کجا؟ منبع؟

2- فلان شخص که دویست سال قبل از من میزیسته است فلان کار را کرده است: باید پرسید آن مورخ مفروض که وجود خودش هیچگاه در آن زمان و مکان ادعایی احراز نشده از کجا فهمیده که "واقعا" آن مرد مورد نظرش، 200 سال قبل از خودش می زیسته است؟! غیر از پچ پچ های بی سند پیرمردهای اطرافش بوده یا واقعا وجودش برایش با سندهایی موجود احراز شده است؟!

3- آن مرد ادعایی، هرگز دروغ نمی گفته است!: این یکی را دیگر مطمئن هستم که این بابا یعنی نویسنده مفروض کتاب مفروض تاریخ طبری حتما فقط از یک طریق میتوانسته است که بفهمد آن مرد مفروض، چطور هرگز دروغ نمی گفته است و آن اینست که "محمد جریر" جان اول با کمک یک ماشین زمان به دویست سال قبل از خودش مسافرت زمانی میکرد و سپس تبدیل به چیزی مثل بیضه میشد و در تمام طول زندگی آن شخص همواره به وی آویزان میگشت تا که در همه حال اطمینان حاصل کند که دروغی بر لسان آن شخص جاری نمیشده است... 

که البته اینکه اینکار "طبری" اساسا محال بوده است یا خیر و یا این محقق دوران ما که چنین ادعایی دارد؛ نیمه دیوانه است یا کامل دیوانه بر عهده ی قضاوت شما!

بنابراین درمی یابید افراد کلاش یا نادانی که تحت نام مورخ و محقق تاریخی می شناسید به ازای هر فعلشان؛ یعنی در تک تک جمله هایشان می توانند یک حرف غیر واقعی، مهمل و بدون سند به شما ارائه دهند.

لذا لطفا هیچگاه گز نکرده، پاره نکنید.

باقی، بقایتان، جان محققین ابله به فدایتان...


هیچ نظری موجود نیست: